Wat is vitaliteit en hoe word je vitaal?

Er bestaan verschillende visies en definities van vitaliteit: Vitaliteit is levenskracht (vita betekent leven).  Het is beweeglijkheid, een gezonde lichamelijke conditie, of een combinatie van gezondheid en een beleving van succes en geluk. 

Voor mij houdt vitaal zijn in dat ik lekker in mijn vel zit, energiek opsta en de gehele dag over voldoende energie beschik, dat ik positieve gedachten heb en mijn mentale turbo aanstaat maar zichzelf niet voorbijholt (“malen”, ken je dat?). Dat ik problemen zie als een uitdaging, een berg die, eenmaal overwonnen, een prachtig uitzicht biedt…

Een aantal van de aspecten die een rol spelen bij het verkrijgen en behouden van vitaliteit:

 1)      Gezonde voeding.

2)      Mentale balans

3)      Fysieke activiteit

4)      Sociaal emotionele balans

5)      Spirituele balans

Voeding

Er wordt wel eens gezegd: je bent wat je eet… waarschijnlijk zit daar meer waarheid in dan je in eerste instantie denkt.

Je zou ons lichaam kunnen vergelijken met een auto en onze voeding met brandstof, sproeivloeistof en olie. Het is belangrijk te zorgen voor voldoende brandstof, anders loopt de tank leeg… daarbij is het zorgen voor de juiste brandstof van belang, anders kun je alsnog problemen krijgen. Vetten (olie) zijn belangrijk, maar te weinig, teveel of de verkeerde soort leidt tot haperen. Kortom, zorg voor voldoende, gevarieerde voedingsstoffen.

Mijn komende blogs focussen met name op voeding, en wat voedingsstoffen eigenlijk doen in ons lijf. Ook bespreek ik de relatie tussen tekorten aan bepaalde voedingsstoffen en het ontstaan van klachten. Hierbij geef ik graag een quote van Prof. Dr. F. Muskiet: “je bent wat je eet, maar moet weer worden wat je at”. Hij bedoelt hiermee dat ons huidig eetpatroon niet bijdraagt aan onze vitaliteit, en we meer zouden moeten eten zoals de oermens vroeger at. (lees meer hierover in mijn blog “Hoeveel (of: hoe weinig) wij verschillen van de oermens!” die een van de komende weken verschijnt!)

Mentaal

Onze mentale weerbaarheid heeft invloed op ons welbevinden. Hierbij gaat het erom hoe je omgaat met (onverwachte) situaties van buitenaf. Kun je je wensen aangeven, grenzen stellen, flexibel omgaan met veranderingen? Veranderingen leiden vaak tot stress, zeker als we ze zelf niet in de hand hebben. En stress ondermijnt ons fysieke en mentale gestel. Als je vitaal bent, sta je in je eigen kracht, geef je goed je grenzen aan en kun je goed omgaan met onverwachte situaties. Ze brengen je niet uit je evenwicht.

Een interessant artikel over mentale weerbaarheid en de relatie tot stress en burnout van Rob van der Ven en Siebo Hakse lees je hier: http://www.menscentraal.nl/Mentale_weerbaarheid_stijgende_werkdruk_kan_tot_burn-out_en_depressies_leiden.html

Fysiek

Om met een open deur te starten: we bewegen te weinig! Op een enkeling na misschien, leiden we allemaal veel meer een zittend leven dan waar ons lichaam behoefte aan heeft. We zijn zogenaamde diplomaten geworden die zitten achter het bureau, in de auto, bus of trein en op de bank. Elke dag bewegen bevordert onze vitaliteit, omdat we door meer beweging meer zuurstof binnenkrijgen (nodig voor ontelbare celprocessen!) en onze energiefabriekjes (mitochondriën) extra worden geactiveerd, waardoor we over meer energie kunnen beschikken. Beweging zorgt voor extra doorbloeding, waardoor alle weefsels een betere aanvoer van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen hebben. Ook ons lymfestelsel (afweer) wordt geactiveerd door beweging. Vitale mensen bewegen regelmatig gemiddeld tot bovengemiddeld. Om weer met de auto een vergelijking te maken: rust roest…

Sociaal/emotioneel

Onze gevoelens spelen een grote rol bij het ervaren van vitaliteit. Mensen met negatieve emoties als depressie, angst, woede, neerslachtigeheid of onzekerheid voelen zich vaak minder vitaal dan in de periode dat zij die gevoelens niet hebben. Deze gevoelens horen erbij en kunnen ook een plek krijgen; maar als ze langere tijd de boventoon blijven voeren, zit je minder lekker in je vel. Positieve emoties als blijdschap, vreugde, enthousiasme, liefde versterken het vitaliteitsgevoel.

Daarnaast is het heel belangrijk om een sociaal netwerk te hebben. Verschillende onderzoeken wijzen uit, dat het krijgen van steun door gezin, familie, vrienden, buren en/of collega’s de gezondheid bevordert. 

Spiritueel

Mediteren, mindfulness, yoga… termen die steeds minder als ‘zweverig’ worden bestempeld vandaag de dag. Steeds meer mensen ervaren de voordelen van in het hier en nu bezig zijn in plaats van bij elke taak aan andere dingen te denken (mindful), het verkrijgen van ontspanning door inspanning en de juiste adem (yoga) of het even helemaal in stilte/in zichzelf verkeren (mediteren).

Voor 2011 wens ik iedereen veel vitaliteit en inspiratie toe!

Advertenties

Over vitaliteit

Ik richt mij op vitaliteit van medewerkers in bedrijven. Stress is een van de grootste ondermijners van vitaliteit, daarom geef ik een training "stress signaleren en hanteren". Naast uitleg over de fysiologie van stress (wat doet stress in je lijf) geef ik praktische handvatten hoe je jezelf stressbesteniger kunt maken. Voeding speelt daarbij een belangrijke rol. Sommige voedingsstoffen bieden je lichaam 'tools' om beter tegen stress bestand te zijn, terwijl andere voedingsstoffen je lichaam zoveel energie kosten dat je vatbaarder wordt voor stress. Daarnaast begeleid ik in mijn praktijk volwassenen, kinderen en baby's individueel met verschillende klachten als allergieen, fysieke of psychische klachten of leerproblemen.
Dit bericht werd geplaatst in home en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wat is vitaliteit en hoe word je vitaal?

  1. Pingback: Tweets that mention Wat is vitaliteit en hoe word je vitaal? | vitaliteit -- Topsy.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s